‘Die keer dat onze VR-demo op de beursvloer zag, kwam en overwon’

‘Die keer dat onze VR-demo op de beursvloer zag, kwam en overwon’

Elk bedrijf heeft ze nodig, successtory’s. Verhalen die in elk zakelijk gesprek aangehaald kunnen worden en bij elke potentiële klant de kracht van je product of dienst duidelijk maakt. Ze zijn gaaf qua opdracht, gaaf om te ontwikkelen en eenmaal opgeleverd gaaf voor de klant. Wij sparen deze successtory’s. Zoals die van onze klant die dankzij onze demo alle aandacht naar zich toe trok. Vaak gaat er een beurs aan vooraf..

Nightvision op klaarlichte dag

De opdrachtgever ontwikkelt nightvision, dus de werkbare delen in de zogeheten ‘night vision goggles’. Het verzoek: Maak het verschil tussen de huidige generatie nightvision en onze nieuwste generatie tastbaar en concreet voor op een grote defensiebeurs. Dat dit in Virtual Reality gerealiseerd moest worden was logisch, een beursvloer is namelijk alles behalve donker.

Na goede samenwerking tussen de R&D afdeling van de opdrachtgever en de developers van Recreate werden de specs van de nieuwste generatie en de oude samen in één simulatie verwerkt. Dankzij goede samenwerking met onze opdrachtgever konden onze developers de situatie levensgetrouw simuleren. Eenmaal op de beurs was het een drukte van jewelste, nadat de eerste spreekwoordelijke (gecamoufleerde) schaap over de dam was.

Van beursvloer naar nachtelijk Afghanistan

Zette je de VR-bril op, verplaatste je je van de beursvloer naar een donker bergachtig oorlogsgebied, gebaseerd op Afghanistan. In de verte liepen gewapende mannen, naderde er een Jeep dat grootlicht voerde en er stonden grote masten met zoeklichten. Ieder persoon die de VR-bril opzette, gecamoufleerd of in strak pak kon een brede glimlach niet onderdrukken. Het zomaar in een virtuele andere wereld stappen is een rare gewaarwording. Ideaal als je snel indruk wilt maken. Ideaal voor een beurs.

Met de derde generatie nightvision was het onmogelijk om hoofden te tellen in de naderende Jeep. In dreigende oorlogssituaties essentieel om toch juist te kunnen. Met de nieuwste, vierde generatie nightvision was dit wél mogelijk. Daarnaast waren er meer gewapende mannen zichtbaar en was het zoeklicht minder verblindend. Onze simulatie bewees onomstotelijk een verbetering te zijn ten opzichte van de zojuist gedateerd geraakte generatie.

Enthousiast kreeg onze opdrachtgever allerhande visitekaartjes in zijn handen gedrukt, van elke rang en staf aanwezig op de beurs. Zo ook van een landmacht, die onze opdrachtgever aanvankelijk niet had uitgenodigd voor een grootse aanbesteding. Het land besloot toch na deze beurs in zee te gaan met deze producent van nightvision.

Het direct tussen oud en nieuw kunnen schakelen helpt een verbeterd product zich te onderscheiden van zijn verouderde variant of concurrent. Virtual Reality helpt dit inzichtelijk te maken. De glimlach, het ‘fun-effect’ dat een Virtual Reality bril teweegbrengt, triggert elke geÏnteresseerde om meer van het verhaal te horen. In de snelle veeleisende markt van nu heb je daarmee goud in handen.

Aandacht trekken, vasthouden en scoren

Een prima formule, beurzen en VR. Het is in elk opzicht een geweldige toepassing om een beurs succesvol te laten verlopen. Virtueel gezien kan je een heel magazijn meenemen en tonen op slechts een paar vierkante meter. Geen virtuele machine te zwaar om te transporteren, geen object te hoog voor de beurshal. Bovendien vinden mensen het maar wat fijn om ongegeneerd naar iemand te kunnen kijken, zonder dat die persoon het doorheeft. Iemand met een VR-bril op zit op dat moment in een andere wereld en zal dus niet doorhebben dat zijn acties een file rondom een beursstand veroorzaakt.

Een veel leuker gegeven is dat de standhouder dankzij deze VR-bril, de (mede)bezoeker een paar minuten kan gijzelen om zijn verhaal van A tot Z te kunnen vertellen. Iemand met een VR-bril loopt niet zomaar weg, en zijn compagnon zal graag op het beeldscherm meekijken. Het ideale moment om op een laagdrempelige manier je verhaal te doen, een kaartje te overhandigen en er één of tientallen te scoren.

Benieuwd welke opdrachtgevers Recreate verder heeft laten scoren? Kijk dan even hier.

Terug naar blogs