Jumbo toont nieuw te bouwen offshore schip in Mixed Reality op offshore beurs

Jumbo is een heavy lift-scheepvaart en offshore transport- en installatie-aannemer. Jumbo ontwikkelt al 50 jaar baanbrekende oplossingen voor zeevervoer. Sinds 2003 heeft Jumbo, voortbouwend op de heavy-liftcapaciteit, ook snel een goede staat van dienst opgebouwd in de offshore subsea-installatiemarkt.

Jumbo heeft als filosofie dat engineering, veiligheidsbewustzijn en milieuzorg de voorhoede vormen van een betrouwbare operatie. Dit is de reden waarom Jumbo heeft geïnvesteerd - en blijft investeren - in de nieuwste technische methoden, software en apparatuur en heeft het een eigen veiligheidsbewustzijnsprogramma "Stay Well" ontwikkeld.

Inzet Microsoft HoloLens en Mixed Reality

Eén van de ontwikkelingen op het gebied van software is de inzet van Mixed Reality in combinatie met de Microsoft HoloLens. Jumbo gaat de inzet van de Microsoft HoloLens in de bedrijfsprocessen opnemen en wil de klant inzicht geven wat het werken met een Microsoft HoloLens betekent. Ralph Jansen, applicatie manager bij Jumbo, geeft aan: “Nu we dicht bij het operationeel in gebruik nemen van de HoloLens op onze schepen zijn, wilden we tijdens de offshore energy exhibition ook een meer commerciele app inzetten. Zo kunnen we onze klanten laten zien waar we op dit gebied mee bezig zijn.”

Recreate als partner

Via het project dat Recreate heeft uitgevoerd voor één van de top 6 spelers in de Nederlandse bouwindustrie, is Jumbo in contact gekomen met Recreate. “Er is door Recreate op zeer professionele wijze en in korte tijd een app ontwikkeld die geheel aansluit op de wensen van Jumbo”, vertelt Ralph. “We kunnen hiermee onze klanten de werking van de Microsoft HoloLens laten ervaren. Ook kunnen we hiermee ons nog nieuw te bouwen offshore schip op een bijzondere wijze presenteren.” De app is ontwikkeld in Mixed Reality. Mixed Reality verankert virtuele objecten, als bijvoorbeeld een schip, aan een punt in de “echte wereld” waardoor het mogelijk wordt om de objecten ook te beschouwen als werkelijkheid. Zo bekijken de beursbezoekers het nieuw te bouwen schip in virtuele dwarsdoorsnedes die met een handgebaar of middels voice control zichtbaar te maken zijn.

Hoge bezoekersaantallen door virtuele presentatie nieuwe schip

Roy Kamphuis, CEO van Recreate, is blij met de positieve resultaten voor Jumbo: “De deelname van Jumbo aan de offshore beurs verliep nog succesvoller dan voorgaande jaren. Door het presenteren van het nieuw te bouwen schip in Mixed Reality waren meer bezoekers geïntereseerd in het nieuw te bouwen offshore schip. De inzet van de Microsoft HoloLens heeft bijgedragen aan hoge bezoekersaantallen.”